Technoplast Kft.

„Az innováció szükséges és elengedhetetlen feltétele a cégek hosszú távú sikeres működésének." - Zai Péter, a Technoplast ügyvezető igazgatója

Zai Péter a Technoplast ügyvezető igazgatója évtizedek óta áll üzleti kapcsolatban innovatív magyar vállalkozásokkal.

Interjú Zai Péterrel, a Technoplast Kft. ügyvezető igazgatójával.

Mivel foglalkozik a Technoplast, milyen innovációhoz vagy fejlesztéshez köthető tevékenységet folytat a cég?

A Technoplast Group Kft. egyedi és kissorozatú alkatrészek gyártásával és komplett készülékek és gépek készítésével és fejlesztésével, valamint technológiai fejlesztésekkel foglalkozik, valamint rapid prototípus gyártási eljárások alkalmazásával.

Az eljárások lényege, hogy gyorsan, kis költséggel készíthető el az eredeti termékkel azonos geometriájú, hasonló anyagminőségű alkatrész. A prototípus alkalmas szemléltetésre, beépítési és mechanikai próbák elvégzésére. A tesztek eredményeként esetleg szükségessé váló módosítások után, a végleges sorozatban gyártott termékek elkészíthetők.

A rapid prototípus eljárásokat elsősorban a gyorsan fejlődő iparágak, az űripar, repülőgépipar, autóipar, orvosi műszergyártás és az elektronikai ipar alkalmazza. Ezekből az alkatrészekből épülnek fel az első kiállítási példányok, például autók esetében is.

Továbbá kissorozatban gyártott eszközökben, járművekben véglegesen beépülnek a prototípus technológiákkal gyártott alkatrészek, például Lamborghini, Bentley, Rolls-Royce, stb.

Milyen formában találkoznak Önök a magyar kkv-kal, milyen innovációt érintő megkereséseik vannak?

Magyar kkv-kal az innováció azon szakaszában találkozunk, mikor egy ötlet vagy a már kész szabadalom megvalósításához el kell készíteni az első egy vagy néhány alkatrészt vagy a komplett eszközt, ami alkalmas a szerelési vagy működési tesztek elvégzésére. Kivitelében megegyezik a később sorozatban gyártott termékkel és alkalmas marketing és kereskedelmi bemutatásra vagy bevezetésre.

Általában már a tervezés időszakában együtt dolgozunk a megrendelővel. Segítünk a megfelelő geometriák, anyagok és gyártástechnológiák kiválasztásában tekintettel a későbbi sorozatgyártásra és a költséghatékonyságra. Végigkísérjük a fejlesztést az első 3D-s nyomtatott darabtól a különböző változatokon keresztül a sorozatgyártásig.

A magyar kkv-kal való együttműködésünk egyik jellemző példája a Stringbike kerékpár egyes alkatrészeinek és a karbon-kompozit váz fejlesztésének története. A teljesen újszerű hajtást alkalmazó megoldás magyar mérnökök találmánya. A fejlesztés kb. tíz évvel ezelőtt indult egy akkori garázscégben. Cégünk abban a fázisban kapcsolódott a fejlesztésbe mikor már elkészültek az első működő modellek. Az eredeti váz kiváltása karbon vázra a megrendelő tervei alapján történt, javaslataink figyelembevételével. Elkészítettük a szükséges gyártószerszámokat és az első mintadarabokat. Tesztelés után a tapasztalatoknak megfelelően változtattunk a váz alakján, ahol szükséges volt megerősítettük azt. A további méretű és alakú vázak fejlesztése jelenleg is folyamatban van.

Egy komplexebb, többszereplős projekt volt a Sentinel-2 műhold alkatrészeinek gyártása, melyben részt vettek hazai kis- és nagyvállatok, egyetemek, kutatóintézetek és külföldi laborok és cégek.

A Magyar Űripari Klaszter vezető cégével, az Admatis Kft.-vel együtt 2009-ben elnyertünk egy ESA által kiírt pályázatot a Sentinel-2 műhold alkatrészeinek tervezésére és gyártására.

A pályázati döntés előtt a Technoplast kapott egy 30 szakmai kérdésből álló anyagot az ESA-tól, mely többek között azt a kérdést tartalmazta, hogy gyártottunk-e már titán alkatrészeket. Mivel addig még nem volt ilyen tapasztalatunk, ha azt válaszoljuk, hogy nem, akkor az nem lett volna egy pozitív visszajelzés, ha pedig azt, hogy igen, akkor az nem lett volna igaz. Ezért a válaszadási határidőn belül gyorsan elkezdtünk foglalkozni a titán anyagok megmunkálásával és végül pozitív választ adhattunk, és megfelelő minőségű mintadarabokat tudtunk bemutatni.

Az űripari követelmények megtanulása és kielégítése megkövetelte cégünktől az AS 9100 űripari és védelmi minőségbiztosítási rendszer bevezetését.

A projekt vezetője az Admatis Kft. volt, aki tartotta a kapcsolatot az ESA szakembereivel, elvégezte a mérnöki számításokat, koordinálta a projektben résztvevők kooperációját és elkészítette az elképesztő mennyiségű dokumentációt.

A későbbiekben csatlakozott a konzorciumhoz a rendkívül komplex gyártási, mérési, tesztelési, felületkezelési és egyéb tevékenységek ellátására összesen több, mint húsz hazai és néhány külföldi vállalat. A projekt során több száz különféle kísérleti és végleges kialakítású elem került legyártásra, melyek jellemzően a radiátorok, optikai ernyők, kalibráló ernyők és rögzítő elemek voltak, ezek közül néhányat a Technoplast gyártott le.

„A projekt sikeresen befejeződött. A Sentinel-2 műholdat 2015. június 23-án hajnalban fellőtték, és sikeresen pályára állt az ESA Copernicus programjának második műholdjaként, a Sentinel-2A, fedélzetén 70 darab konzorciumunk által fejlesztett eszközzel. Eddig ezen a csapaton kívül más kelet-európai nem tudott ilyen volumenben, piaci környezetben hasonlót nyújtani." - áll a Magyar Űripari Klaszter közleményében.

A Sentinel projektben szerzett tapasztalataink alapján meghívást kaptunk az aacheni Fraunhofer Institute-tól, a DynaMill nevű EU-s FP7-es projektben való részvételre, melynek célja komplex CNC marási technológiák kidolgozása vékonyfalú alumínium ötvözetek és titán alkatrészek gyártása, az űr és légi közlekedési, valamint a turbina ipar számára. Az egyik fejlesztési projekt vonzza a másikat.

Hogyan látja Ön, milyen előnyöket élvezhetnek azok a cégek, amelyek az innovációba invesztálnak?

Az innováció véleményem szerint szükséges és elengedhetetlen feltétele a cégek hosszú távú sikeres működésének. Az új technológiák és az egyre olcsóbban és sok esetben jó minőségben gyártó távol-keleti versenytársak jelentkezése szükségesé teszi, hogy a versenyben maradás érdekében az alapvetően elvárható követelményeken túl valamilyen pluszt tudjon nyújtani a szállító. Lehet ez egy technikailag újabb megoldás, vagy egy olyan üzemszervezési vagy logisztikai ötlet, ami lerövidíti a határidőt, vagy esetleg az áru esztétikailag vagy ergonómiailag előnyösebb megjelenítése.

Az innovációval való foglalkozás az adott céget magát és dolgozóit is fejleszti. Nyitottságot, fogékonyságot és rugalmasságot jelent az új elképzelések irányában. A megvalósított új eljárások lehetővé teszik a több lábon állást, segíthetnek kivédeni a gazdasági környezet váratlan irányváltásait, mint például globális válságok vagy iparági változások.

Milyen buktatói, nehézségei lehetnek egy-egy fejlesztési projekt bevezetésének?

A fejlesztések, különösen az olyan innovatív iparágakban, mint a légiközlekedés vagy az autóipar, jelentősen költség- és időigényesek. A pénzre váltható eredmény pedig csak később vagy esetleg egyáltalán nem jelentkezik. Ezért a cégnek vigyáznia kell arra, hogy az innovációra fordított erőforrások ne veszélyeztessék az alaptevékenységet, a napi működőképességet. Több általam ismert – egyébként nagyon innovatív – cég került átmenetileg vagy végleg nehéz helyzetbe, mert a várt bevétel vagy a pályázati támogatás nem akkor és nem a várt formában érkezett.

Egy fejlesztési projekt bevezetésére akkor kerüljön sor, ha a cég minden tekintetben alkalmas a fogadására. Fontos, hogy a régi és az új struktúra tudjon párhuzamosan működni addig, míg az új teljesen át tudja venni a korábbi helyét. Sok meglepetést tud okozni például egy új vállalatirányítási rendszer bevezetése, ha nem kellő körültekintéssel történik.

Milyen javaslatokkal, tanácsokkal szolgálna azon hazai kkv-knak, amelyeknek még nincs ilyen jellegű tevékenysége?

Javaslom, hogy minél előbb kezdjenek hozzá, de ne „l'art pour l'art", azaz ne az innovációt az innovációért tegyék.

Először is kiállításokon, szakirodalomban, szaklapok cikkei alapján térképezzék fel, hogy hol tart az az iparág, amelyben dolgoznak. Mit tudnak a versenytársak? Meg kell tanulni azt, amit lehet, nem kell feltalálni azt, amit más már kitalált, hanem annak ismeretében kell tovább lépni.

Maga az innováció is egy tevékenység, aminek megvannak az általános módszerei és persze a specifikus jellemzői, vagyis tanulható. A már megvalósult jó példák „best practice"-k alkalmazásával a saját innovációs szisztéma is kialakítható.

Legjobb megoldás, ha a kkv megkeresi a számára legmegfelelőbb szakmai szervezetet, mint például a kamarák, vagy a klaszterek, ahol segítséget kaphat az induláshoz és a folyamat végig viteléhez. Más tagvállalatokkal tapasztalatot tud cserélni, esetleg együttműködve velük komplexebb szolgáltatásokat tud nyújtani a vevői felé, mint egyedül.